Tester på Porsche 911 (997) Turbo



Citat av Calle Carlquist, Automobil (maj, 2006):
"Långt innan de dubbla turboaggregaten pytsat fram all extraluft till förbränningen, långt innan den massiva accelerationen i någon mån avtagit och långt innan jag bearbetat den distinkta sexväxlade lådan färdigt såg jag i denna andalusiska stund inte mindre än 268 km/h på den digitala hastighetsmätaren mitt i mitt synfält. Det skedde utan någon som helst dramatik, bara med ett obeskrivligt starkt sug framåt, bortåt, fortare."
Ladda ner originalbroschyren för Porsche 997 Turbo (pdf-fil) här!
.
Citat av Fredrik Hult, Auto Motor & Sport (december, 2006):
"911 Turbo är en otvivelaktig ikon bland prestandabilar. Ända sedan introduktionen 1974 har den spridit sitt budskap om överladdningens djävulska förträfflighet. Alltid lika skräckinjagande och imponerande. Efter en liten svacka under 996-eran är Turbon nu tillbaka som en av marknadens mest potenta värstingar. En överstark Nürburgringslugger som klarar resan till och från banan i raketfart utan att ens anstränga sig. Dessutom en av mycket få sportvagnar som trivs med konventionell automatlåda."
.
Citat av Peter Gunnars, Auto Motor & Sport (december, 2006):
"Otäckt bra! Så enkelt kan man sammanfatta nya Turbon. Det känns verkligen som den är hemma på autobahn – oavsett tempo. Det oerhörda vridet och den rappa automatlådan gör att man kan dra nytta av varje lucka i trafiken och accelerationen är oförminskad upp till cirka 280 km/h… Trots min bristande erfarenhet av Nürburgring fick även jag köra ett varv och det slående är hur snäll nya Turbon är."
Ladda hem hela testet (pdf-fil) här!
.
Citat av Fredrik Ekblom, Auto Motor & Sport (juli, 2006):
"Men det är inte bara bra bottendrag som kännetecknar Porsches värstingturbo. Motorn har inte en normal turbokaraktär. Den gillar verkligen höga varv och vrider ur enormt bra upp till toppen. Man blir nästan lite besviken när varvstoppet går in, just då är man mitt inne i härligheten."
Ladda hem hela testet (pdf-fil) här!
.
Citat av Gunnar Dackevall, Auto Motor & Sport (maj, 2006):
"Porsche 911 Turbo. Varje generation av 911 Turbo har kommit laddad med mer kraft och mer grepp. Den femte är inget undantag; greppet har ökat med ny fyrhjulsdrift och effektlyftet är rejält: plus 60 hästar!"
Ladda hem hela testet (pdf-fil) här!
.
Citat av Jonas Sahlström, Automobil (januari, 2007):
"Det finns inte ord att beskriva vad fyrhjulsdrift och 680 Nm direkt ur kranen gör med ens fysik, men jag känner mig... tillplattad. Bredare och tunnare. Utsmetad över sportsätet. Hästspark är inte ordet, snarare ren slangbella i frånskjutet... Efter att ha nått 280 km/h i slutet av rakan klipper jag till bromspedalen och kroppen slungas framåt i bältet. Bromsförmågan är utan anmärkning och ögonmusklerna får jobba för att hålla kvar loberna i sina hålor. Madre Mia!"
Citat av Jonas Berglund, Teknikens Värld (januari, 2007):
"Antalet supersportbilar byggda för att tåla åretruntbruk med slask, salt och skitväder är tämligen begränsat. 911 Turbo är ett mycket imponerande bygge enda ner på detaljnivå. Kvalitetskänslan är överväldigande. Kompromisslös men ändå användarvänlig och med långa serviceintervaller. Kanske världens häftigaste bruksbil."

Tester på Porsche GT2 (997)

Citat av Jörn Thomas, Auto Motor & Sport (december, 2007):
"Om Z06 fokuserar på rå och brutal känsla är Porsche GT2 raka motsatsen. Trots ungefär samma effekt, samt ännu bättre vridmoment, som Corvetten så upplevs Porschen som ett delikat precisionsinstrument. 

Ta växellådan som exempel, med hjälp av kortare slag än vanliga 911:or har den en exakthet och snabbhet som Corvetten bara kan drömma om. Chassiet är lika suveränt. Fast, men alltid med perfekt kontroll. Ju fortare det går, desto bättre funkar det. Greppet är helt otroligt och när man väl fått värme i Cup-däcken är det omöjligt att tappa greppet på vanlig väg. Visst, riktigt usla vägar är inte GT2:ans favoriter, men i alla andra sammanhang känns den som limmad i backen. På en racerbana är den rena himmelriket… 

Styrprecisionen är oöverträffad. Känslan är perfekt och understyrning är något som helt enkelt inte existerar. Det vidareutvecklade stabilitetssystemet håller dynamitpaketet på perfekt kurs – utan att dra ner farten eller körglädjen. Motorn, med hela 1,4 bar i laddtryck har trots turbo en blixtrande respons. Inte nog med tekniken, Porschen har de i särklass bästa stolarna. Man sitter som gjuten i sportstolarna, trots att de har fällbara ryggstöd och inbyggda sidokrockkuddar. 

Porsche GT2 är en drömbil – men inte bara för drömmare. Den är för bra…"

Ladda hem hela testet (pdf-fil) här!

Ladda ner originalbroschyren för Porsche 997 GT2 (pdf-fil) här!

 


911Turbo ©? På denna webbplats kan du kopiera så mycket du vill!